Lyckad träning

Nu hade vi kommit till den punkt att det var den sista delen på fortsättningskursen i tävlingslydnad.
Vi började dagen kl 9 på klubben.
Träningen inleddes med inkallning med ställande. Vi fick massor av bra tips och jag provade flera olika belöningar tills jag hittade en som jag tror är den som passar Laszo bäst. Externbelöning bakom honom. Jag kallar in från sittande och sedan kommenderar jag stanna när han är halvvägs. Han hade riktigt bra fart.
Tvåans hopp gjorde vi med hjälp av target. Jag ska börja få in att targeten betyder sitt på den. KOmmer bli användbar i hoppet. Han börjar dock förstå vad jag menar när jag står statyn men bara säger hopp. JKag ska inte kasta iväg honom. =0)
Sedan gick vi igenom apporten. Även här fick jag prova något som verkligen förändrade. Jag har tidigare klickat när han tog apporten i munnen och sedan har jag vänt och sprungit åt andra hållet, allt för att han ska behålla apporten i munnen tills han är framme. Susanne ville att jag skulle få en mer passiv roll i utförandet och föreslog att när han greppar den så skulle jga slänga något han tyckte riktigt mycket om bakom mig så han "glömde" att han hade apporten i munnen. Jag testade först och kasta dummy när han greppade men då visade det sig att han även behöver belöning för själva att komma tillbaka. Det här ledde till att jag skickar honom på apport ssedan när han tagit den och sprungit med den två tre steg emot mig så kan jag kasta dummyn. Klockren!
Vi gjorde även ruta där vi ska fortsätta som vi påbörjat, med target.
Sist avslutade vi med en budföring som inte kunde bli bättre. Han till och med satte fot med Susanne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0