mycket händer på helgen...

DAG 1
Dålig uppdatering på mig så nu får jag skriva flera inlägg!
I helgen har det varit Allmänlydnadinstruktörs utbildning både lördag och söndag. På lördagen hade jag "lurat" ut alla till Lidingö bk och jag kunde slänga mig på cykeln med Laszo bredvid och dra ut till klubben på bara 15 min. Härligt!
Väl när alla var på plats så var dagens uppgift att bland annat göra allmänlydnadspasset som alla klarade galant. Det var som Åsa (SBK instruktören och vår lärare) sa: Man kan ju vara lite kaxig när andra går förbi och alla hundar ligger avkopplade bredvid varandra och följer utan några problem.
Laszo var lite seg och kom aldrig riktigt igång och jag tänkte på att alltid arbeta hunden i rätt sinnestämning. Men även med tanke på att eftermiddagen skulle ägnas åt nosarbete så ringde jag in den alltid lika glada Scott. Mamma var snäll och kom ut med honom och tog med sig Laszo, som fick åka hem och städa bilen.
Eftermiddagen gick som sagt åt nosarbete. Vilken hund Scott är! Vi gjorde först lite sökövningar som några av de blivande instruktörerna hade förberett. Det var ett upplet i ruta där vi skulle se om hundarna diskriminerade. Jag fick gå ut och lägga ut en pryl och sedan hade någon annan i gruppen lagt ut flera andra föremål. Scott plockade efter lite letande, upp leksaken som jag hade lagt ut. Det var intressant att se jämförelsen mellan Scott och Cissis jaktlabbe Adder som gjorde ett sök precis innan. Båda uppnår samma resultat men väldigt olika. Väldigt roligt att se. Sen fick vi söka godis i träden, leta efter rätt kotte, och söka sin förare. INga problem med en näsa som Scotts.
Som andra uppgift fick vi lägga spår till varandra. JAg utnyttjade tillfälet och bad om ett regelrätt appellspår. Det fick ligga i cirka en 40 minuter och sedan gick jag och Scott ut! och gissa vad, han fixade hela!! Dock gick han över andra apporten, han fick lite bråttom. Han tog första och sista helt utmärkt dock. Det var en trött hund när jag kom hem.
DAG 2
Denna dag fick hundarna bara vara hemma och vila. Jag hade kurs hela dagen däremot. Idag fick vi diskutera vem är hunden? och göra en relationsanalys av några ekipage som var snälla och ställde upp. Jag och en annan tjej i utbildningen fick två personer som hade ganska mycket erfarenhet i hundträning. Den ena var instruktör och den andra hade haft flera hundar och gått många kurser på Waxholms brukshundsklubb. Det var en utmaning att försöka göra övningar som passar alla men även ekipage med mycket kunskap. Men jag tror det gick bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0