öppen träning med världens bästa kennel Thorsvi!

Mamma, jag, Scott och Doris åkte ut till Wij för lite jaktträning på måndags kvällen. Jag hade den stora äran att få låna den ruttade Doris, som redan kan allt och var tydlig med att visa det för mig! Hon löste varje uppgift dock kanske som jag hade tänkt det men hon var snabb och effektiv. Världens bästa hund, helt enkelt.
Övningarna vi gjorde var först vattenmarkering:
Doris och jag gjorde först en dubbelmarkering, en till vänster och en till höger. Jörgen som satt i båten sa att medan hon plockade första markering spanade hon in den andra för att ha koll. Duktig tös! Hon släppte dock vid min fötter och skakade men tog snabbt upp den och lämnade. Sedan tog hon utmärkt den andra markeringen. När hon var på väg in la Jörgen ut ett linjetag och jag skickade vilket inte heller var något svårt för Doris.
Andra gången skulle vi försvåra eftersom den första övningen var så lätt för henne. Det blev en dubbelmarkering igen där båda kastades åt samma håll. jag skickade henne på första och då la jörgen ut en till fast åt andra hållet i vassen. Andra skicket blev alltså blindmarkering genom tätvass. Här blev det ett problem. Doris ville till den andra markeringen som hon sett kastas ut men jag styrde åt andra hållet. Suck tänkte säkert doris. Jag dirigerade på men hon ville. Framför allt ville hon inte gå ut i vassen. Hon vände och trots att jag stod med vatten upp till knäna och pressade ut henne så vände hon och gnällde och tittade på mig. Tillslut fick jag skicka henne rakt ut i det öppna vattnet för att sen dirigera henne till den andra.   Dock kom hon aldrig fram till den då den börjat försvinna i vassen och vi fick göra ett nytt kast för att dragningen skulle bli större så vi kunde få henne genom vassen. När dragningen var stor var även Doris och simmade i vassen. Duktig hund! Däremot tog hon det öppnat vattnet på väg tillbaka.
Sedan var det landmarkeringar. Tyvärr råkade kastaren slänga upp dummyn i trädet och fick montera ner det. Den retningen blev för stor för Doris och hon fastnade runt trädet. Ja ja vi kastade om och hon var klockren! Micke som kastade uttryckte till och med att henne vill man ha med på "riktig" jakt!

Nästa station var sök med vilt. Det blev en ganska lång väntan då unghundarna inte ville ha så tuggat vilt att hämta. Doris fick helt sonika städa efter de andra. Det gjorde hon med bravur. Hon hittade till och med två fåglar som ingen visste hade lagts ut. Ha ha
Däremot gick söket även ut i vass. Doris hade ingen vilja att gå ner i vassen trots att Anita satt och lät som massor av olika fåglar. Även här fick vi trycka ut henne i vassen men högst motvilligt. Vi gjorde det lätt för henne och hon fick lyckas! Kul hade vi och tack Vicky och Michael för att jag får låna er duktiga hund.
För Scott och mamma gick det bra enligt rapport. Han hade dock varit för omogen för viltsöket men med lite lek med viltet hade han gjort det alldelles utmärkt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0