Träning för Niina Svartberg

Oj vilken dag! Det spöregnade hela dagen!
Anita och jag började färden 7.30 från Lidingö.
Klockan 9 var vi framme och där började det roliga. VI var 5 st som ville träna på allt. alla hade 4 pass var à 15 min. Jag och Scott var först
Pass 1: Fritt följ. Vi började med ingångarna där vi även fastnade. Jag ahr belönat med godis alldeles för länge. Får BARA göras TRE GÅNGER sedan måste man gå vidare! Hunden lär sig inte på det, den följer bara godis. Vi fick till en hel del bra ingångar utan att döpa. Sedan när han sitter i fin fotposition då säger jag fot (med glädje) och sedan klick och belöning från hjärtat! Dock är han för låg. Har vi hört det förr. Han måste varvas. Jag får inte komma in på appellplan i ett jaktfot! Vi ska hoppa, glädjas och ha super kul! Till och med kan jag koppla upp honom utanför och själv gå in och leka och sen får någon släppa honom så han kommer med full kareta! Vid belöningarna ska det höras över nejden att Scott är världens bästa!
Pass 2: Denna gång märktes det när vi kom in på plan. Hej vad vi lekte och röjde. Här testade vi ställande under gång. Han har ett ställande men det är om en stund. Jag har hela tiden tyckt att vi ska vara lugna innan ett ställande för att han sen ska kunna stå. Varför, säger NIina. Vi vill ha explosivitet i ställandet. Vi testade att låtsas kasta en boll så Scott får in att musklerna samlar ihop sig när man säger stå när han får det rycket i kroppen så kastade jag bollen. Han visade sig ha utmärkt teknik! Bara att plocka fram det. Läggandet lka så. Det ska ske med ett pang! Vi ska börja leka in det och belöna när han slänger sig ner. Hitta tillfället när han slänger sig ner.
Pass 3: Med rätt sinnestämning gick vi in på plan! Denna gång testade vi apporten. Jag tycker att han är lite seg ut men snabbare in. Vilket är jätte bra i jakten. Jag vill ha honom snabb ut och snabb in. Det ska vara fruktansvärt kul! Vi testade och Niina tyckte att hans gripande och väntande var utmärkt på alla sätt! Bättre kunde det inte bli. Däremot måste belöningen bli bättre så att han tycker att det är roligare och inte bara ett jobb.
Pass 4: Här blev jag lite fantasilös i vad vi skulle göra. Jag ansåg att vi hade så mycket grunder vi behövde gå hem och träna på innan vi gjorde något mer. Men vi testade rutan. Här blev det tokigt på ett sätt det itne varit förrut. Men facit i hand så var det många saker som skiljde sig från hemma plan. T ex att det itne var hemmaplan. Scott sprang fint ut när jag skickade honom men stannade på tok för kort och frågade om han var rätt. Tillslut letade han sig ut till rutan och belöning kom.  Men han fortsatte att stanna innan och fråga så det har blivit en kedja där han tror att han ska göra så. Hem och jobba med target istället. Precis som jag gör med Laszo.
Vi provade sedan krypet. Här har det gått för fort fram och var itne så bra. Återigen var det ett nytt underlag och ny plan vilket kan påverka. Han gjorde mer grodhopp än kryp viket han i normala fal inte gör. Tillbaka till köksgolvet.
Summan av dagen är att vi måste varva Scott mycket mer. Han får ALDRIG vara passiv med mig på plan. När han är passiv är han med någon annan eller sitter fast i en stolpe. Med mig är det super kul!! Nu ska det lekas!
Tyvärr kom jag på försent att jag hade kameran med, som vanligt. Men det blev lite bilder på Anita och Aquila som tränar kryp och hopp.
gulliga Acke (samma mamma som Scott)
Bevis på att Scott faktiskt var med.... :)

Kommentarer
Postat av: Anita, Aquila och Acke

Tack själv!Jag 'lånar' ett par bilder av dig till min blogg! Mina skor är fortfarande blöta....

2010-08-06 @ 19:50:10
URL: http://www.aquila.dinstudio.se
Postat av: Linnea

Bilderna var till dig!

2010-08-07 @ 11:12:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0