träning med gänget från Thorsvi

Idag blev jag upphämtad från jobbet av mamma och 4 hundar, Doris, Scott, Lystra och Valsa. Ut till THorsvi Wij begav vi oss. Jag hade lånat Doris igen :)
Första stationen vi gjorde var landmarkeringar. Först stod jag och Doris ute i skogen och kastade till två yngre hundar sen var det våran tur. Vi mjukstartade med en dubbelmarkering. Töntigt lätt, sa Doris och tyckte hon kunde ta bägge på en gång. TJi fick jag och måste vara mer aktiv med inkallningen. Men vi talar om att hon gjorde en meters ansprång mot den andra "bara för att kolla att den var där"
Förra gången när jag försökte dirigera tittade hon bara på mig och sa (säkert) Låt mig vara jag kan det här.. Så idag gjorde jag samma som vi gjorde på vatten fast på land. Två dubbelmarkeringar på samma ställe och när hon inte ser läggs ett linjetag ut tio meter till höger från markeringen. Jag skickade henne på första markeringen. Bra inga problem. Sen är hon helt på andra markeringen så klart. Men då styrde jag henne på ett linjetag istället lite mer till höger. Här hade jag förberett mig på stoppsignal, dirigering och allt möjligt men så klart gjorde Doris detta med bravur. Och som om inte det skulle räcka  tog hon den tredje markeringen utan en sekunds tvekan. Hon har koll.
Sedan gjorde vi en inkallning- stoppsignal och dirigering till dummy som hon inte visste var den var. Plättlätt.
Sist på land gjorde vi linjetag längs grusväg-stoppsignal- dirigering til höger. - nemasproblemas.
Sedan kom vi ner til vattnet. Här fick vi göra en dubbelmarkering där den första dummyn slängdes på öppenvatten men lite skymd bakom vass och den andra slängdes i vasskanten åt andra hållet. Hundarna vill gärna ta den andra i vassen först men på vägen får de vittring på den första markeringen och tar den istället. Sen missar de att de faktiskt var på väg mot en till dummy i vassen. Doris gjorde itne så. Hon simmade till den andra markeringen först. Spanade in den första men lämnade av till mig och visste sedan exakt var den andra var. Ingen lurar Doris (eller så fick hon aldrig vind på den andra) :)
Medan vi höll på satt Jörgen och facebook:a i båten mellan kasten, där Vicky fråga om Doris gick i vassen. NU tusan skulle hon in i vassen tyckte han och slängde in två ganska ordentligt i vassen. Doris gick in i vassen som aldrig förr!
Efter fikat var det sök med vilt som gällde. Det var tre vilt kvar när Doris skulle ut. Hon tog den första som var till vänster upp i  en backe men ganska djupt ut. Hon sökte av hela området även på höger sidan som var i nedförbacke mot vattnet, dock itne sista metern ner till vattenbrynet. Det gick som en stig en meter från brynet och där höll hon sig. Men fåglarna låg ju i vatten brynet. Samma var det förra veckan. Hm ner i vatten brynet med mig och skickade på ett sök längst vattenbrynet. Alla fåglar in!! Hi hi hon vill bara att jag ska få jobba oxå. Eller så är det så att hon har full koll men det är kalla döda fåglar. Blää hon vill ha nyskjutet!
doris markerar även ifall det inte är hennes tur. Full koll!
För mamma och Scott gick det oxå bra
Anita och Acke var och tittade. Man lär sig mycket av att titta oxå. Så nu kan Acke stoppsignal, inkallningssignal och dirigeringar?

Kommentarer
Postat av: Anita, Aquila och Acke

Men kolla, där var ju vi med på bild! :)

2010-09-08 @ 21:40:27
URL: http://www.aquila.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0