Daglig träning och unghundsderby!

Vi fortsätter att träna i det dagliga med inkallningar, fotgående, jaktfotgående och linjetag.
Det tar sig, som mordbrännaren sa.
Igår mötte jag och Laszo upp Lotta och Kling (jackrussel på 9 mån). Lotta har ett svårt problem med sin lilla hund vilket är att han är en ängel när hon eller hennes sambo är med, men så fort hon lämnar bort honom så kommer terrien fram. Han är dominant, sakfixerad och till och med lite aggressiv. Svårt att träna bort när hon inte är med. Dessutom tar det tills han blir helt bekväm innan beteendena kommer fram. Alltså efter ca 2 veckor.  Någon som har förslag vad man kan göra?
Jag skulle i alla fall ge henne lite tips hur man kan träna så Kling blir även blir trött i bollen och inte bara i kroppen. Jag har rekommenderat rallylydnad för dem. Jag tror att det kanske blir deras grej. De var väldigt duktiga och insåg som så många andra att rally är ett utmärkt träningssätt att få till även vardagslydnad. Övningarna i rallylydnad byggger mycket på övningar som kan vara användbara i vardagen.
Jag visade även dem en enklare sök övning så Kling får börja tänka lite.
Med Laszo blev det även lite rally vilket han gjorde lika gärna som vanligt. Sedan övade jag mycket på vänster svängar i fotgåendet. Det blev även lite apportering vilket gick hyfsat.
Jag och Lotta gjorde även en budföring som hör och häpna gick alldeles perfekt.
Sedan kom vi till den eftertraktade rutan. Jag följde strategin jag fick av ullis för några veckor sedan och först tittade Laszo på mig som om jag var dum men när jag stod kvar så föll polletten ner och det blev ritkigt bra från alla håll.
Hm.. kanske finns hopp!
Scott och mamma är nu anmälda till till unghundsderbyt i småland den 20 juni. Jätte spännande och nu blir det hård träning.
Kling 5 månader

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0