Tidig ridhusträning

Jaha då var jag tillbaka i ett ridhus men denna gång inte med häst utan med hund (Laszo). Jag hängde på Anita (Aquila) och Ullis (Grimm och Gunde) till ett kallt ridhus en tidig morgon.
Det var fantastiskt skönt att slippa snön när vi lade dem på platsliggningen, konerna syntes för en gång skull vid rutan-träningen och jag snubblade inte över snövallar vid fotgåendet.
Sammanlagt vid träningen så gick den dolda platsliggningen utmärkt. Laszo har en fantastisk blick hela tiden och fullt fokuserad. Vi gjorde även en sittande i grupp där han la sig ner efter två minuter. Men gör han inte fel så kan jag ju inte korrigera honom.
Fotgåendet är helt ok men jag tycker att språngmarschen har blivit mycket bättre. Vi måste fortfarande träna på vänstersvängar. Han blir lite trängd och kommer lite långt ifrån vid första steget efter en vänster sväng.
Sedan skulle vi göra rutan. Om jag går fram till rutan och pekar på den så springer han gärna fram och rutan blir värd en 10. Däremot om jag skickar honom utan att gå fram så stannar han och tittar bara.
Det jag fick tips om från Ullis och Anita var att GÖR RUTAN ROLIGARE! Idag har det blivit för mycket inlärning och för lite motivation. Jag ska även visa Laszo var rutan är genom att gå och peka på varje kon innan jag skickar. Det som jag måste få in är att när jag säger rutan ska han förknippa den med fyra koner där han ska stå i mitten.
Jag tänkte börja att rutan får vara den plats där Laszo blir belönad. T. ex. efter fotgåendet när han varit duktig så säger jag rutan och vi springer tillsammans dit och belönar. Att vara i rutan ska vara det roligaste han vet för där händer det roliga saker!
Jag ska nog även fortsätta med att öva rutan som en target. Han gillar ju target träning.
Scott fick göra klart sina arbetsuppgifter för dagen på kontoret och sedan hämtade jag och Laszo honom efter lunch. Vi tog en lång promenad hem längst norrmälarstrand.
/L.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0