Gårdagen

Gårdagen bjöd på självförtroende kick för både mig med Laszo och även för mamma och Scott.

Laszo och jag var på koncentrationskurs hos Eva Bodfäldt. Det var roligt att se att det egentligen inte är koncentrationen och därav även grundlydnaden som Laszo faller på utan motivationen. När det blir för svårt eller för långt pass så tappar han motivationen. Jag får inte jobba honom när han inte har rätt uttryck!! Rätt uttryck och han kommer vara tokmotiverad. När han faller så ska jag inte glömma och "tacka" för den tiden jag fick och inte bli besviken om det bara var 10 sekunder. Här är det utmärkt att vi har två hundar att träna då kan jag konkurera dem emellan. Som Eva sa; Tack för dansen men om du inte vill dansa så dansar jag med honom istället.
Vi fick väldigt mycket beröm för Laszo stadga och grundlydnad vilket var väldigt roligt att höra!

Nu ska vi träna in möten mellan honom och mig. Dumrutan där vi jobbar ihop, jobbar ifrån och det är stor variation hela tiden. Sedan ska vi lära in bus som Laszo itne har.
Eva talade om fyra kommandon i belöningssystemet. Det var
Bra som ska kunna sägas när som utan att hunden tar det som att den får sluta jobba.
Hopp och lek som är frisläppsordet, där hunden får göra vad den vill.
Varsågod som är belöningen finns externt. Jag har slängt godisen eller har en en extern belöning
Bus belöningen finns hos mig på en armslängdsavstånd i form av godis eller leksak.
Det är bus jag inte har idag på Laszo men snart så. Men det som var viktigt var att inte ritualisera belöningarna. Hunden får aldrig veta var de kommer.

Rapporten jag fick från Scott och mamma var att Scott hade uppfört sig exemplariskt och mamma var så nöjd med honom och fick massor av inspiration till träning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0