mycket tankar och förändringar

Idag har jag och Scott varit på jaktträningen med Thorsvi´s kennel. Det var andra tillfället på kursen och jag fick gå med Scott eftersom mamma var i Malmö.
Det är alltid en stor glädje att träna med Scott och så även idag! Jag har dock massor att tänka på. Jag är väldigt intränad på lydnaden och framför allt träning med Laszo som har format mig mycket.
Laszo får jag slita med varje pass för att höja honom och motivera men Scott är inte Laszo.
Jag fick massor av goda råd och massor att tänka på. Det var väldigt bra feedback från både Anita (Norrblom) och Peter! Tack!
Det vi gjorde var först fotgående i svår terräng. Jag har tränat mycket fot i skogen med diken, pinnar, stockar osv förrut men det behövs mycket mer. Han var lite okoncentrerad och nosade lite men hängde med fint.
Sedan tränade vi inkallning vilket vi har tränat en del under veckan så det var inga problem. Jag märker även stor skillnad till vardags efter övningen vi fick av Anita förra veckan.
Sedan fick vi träna avlämnande av apporter som var väldigt nyttigt. Scott är lugn enda tills han får en apport i munnen då är han fylld av förväntan. Han förstod dock övningen snabbt och var sedan lugn även med apporten i munnen.
Sedan var det linjetag som gällde. Scott satt kvar medan jag placerade ut apporten. Sedan skickade jag ut scott och han gjorde sitt jobb jätte bra. Jag var inte lika bra men men jag kan bli.
Jag måste tänka på att rikta med stilla hand ha visselpipan i munnen och vara redo när han kommer in för ett perfekt och LUGNT avlämnade. Jag gjorde om två gånger och sista tycker jag själv att det gick ganska bra..
Vi tränade även stoppsignal med hjälp av en boll. Det var inga problem men jag ska tänka på att använda pipan mycket mer! Till nästa gång ska vi ha klockren stoppsignal tycker jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0