thorsvi träning!

I lördags var det jaktträning med kullsyskonen till Scott. Jag tänkte mamma skulle skriva men tills hon gör så skriver jag.
Gruppen delades upp på två och vi fick börja med linjetag med Anita och Peter. Peter gick ut 20 m lät som en fågel och sedan kastade han dummyn. Hundarna och förarna stod på linjen och när han kastat vände de ifrån dummyn och en och en fick de gå tillbaka och skicka. Den som gick först hade störst minnesbild och sen minskade minnet för hundarna (och säkert för förarna). Scott gick som nr 2 och tog första linjetaget utmärkt. Peter berättade att Scott hade ingen aning var dummyn låg när han kom utforsandes men så fort han såg den så syntes det på hela hunden hur glad han blev! Bra motivation!
Nästa övning av med Kian. hos henne fick vi träna fotgående. Jag har ju i veckan tränat tävlingslydnadsfotgående med blick och att Scott är lite längre fram i positionen. Både jag och mamma som gick med honom märkte vikten av att använda rätt ord. Han är duktig på att särskilja men vi glömmer bort oss ibland. Ha ha vem lär vem?
Sen var det dags för närsök. Anita presenterade en träningsgång man kan använda sig av för att träna in när sök (=gräv där du är).
1. Hunden ser när du gömmer bollen och medan hunden letar rätt på bollen visslar man sök signalen, upprepande gånger.
2. När hunden verkligen har förstått söksignalen i övningen ovan går man vidare till att Hunden inte ser var man gömmer bollen, sedan placerar man hunden vid den gömda bollen och blåser sök signal.  Här skulle man lägga på svårighet i att jag som förare ställer mig längre ifrån hunden (bollen). Hunden ska söka där den är.
3. sista steget är att jag kallar in, blåser stoppsignal och sedan söksignal. Stoppet ska då komma där bollen är gömd.
Vi kom även in på dirigering höger eller vänster, left or right.
Samma övning som nr 2 ovan men jag lägger ut två bollar som hunden ser, de ska vara nergrävda dock så hunden inte går på synintryck utan vittring. sedan pekar jag och säger höger/vänster. typ...
Vid fikat blev det andra bullar... nej då hundarna i bilen för en behövlig vila.
Efter fikat tränade först närsöket och sedan en kedja av moment. Det var utläggning av en dummy sedan fick hunden stanna kvar någon meter framför duymmyn (med dummyn bakom ryggen) Sedan kallade man in hunden, blåste stoppsignal efter några meter och skickade ut! Vi hade missat förra tillfället när de gick igenom detta vilket gjorde att scott blev osäker och förstod inte vad mamma menade. Men är poletten trillade ner var det kul att se honom! Full fart ut, full fart in!
När träningen nästan var klar sköt Anita några skott för att se hur de reagerade. Inga problem för Scottyboy!
För övrigt var Laszo med under träningen men fick komma ut vid valda tillfällen. Men jag fick chans att träna fotgående, fjärrdirigering, rutan, inkallning med ställande och skott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0