Lika inspirerande

Dag två av tävlingspsykologi kurs för Niina Svartberg gav lika mycket för utvecklingen dag 2 som dag 1. Jag känner till och med att det ska bli riktigt kul att tävla på söndag.
Dag två började med att vi talade om mentala verktyg vi kan använda när vi blir stressade eller får negativa tankar. Den praktiska övningen gick ut att planera ett 10 min träningspass som skulle utföras framför gruppen som tittade och stod och diskuterade hur man såg ut och vad de kunde tolka av det de såg.
Jag valde fritt följ men med mål att Scott skulle kunna klara av att gå fot nära publiken utan att tappa fokus och gå in i sin sinnesstämning som gentlemannen.
Han har tendens att inte gå nära någon annan för han kan ju störa.
Andra momentet jag tränade på var stadga i ståendet.
Efteråt skulle gruppen utvärdera vad de såg.
Jag håller ut tungan när jag koncentrerar mig, precis som jag gjorde när jag red, ha ha. Sen var jag lite obekväm med publiken i början men började slappna av mer och mer.
Jag hade bra kriterier på vad jag godkände och inte godkände i träningen däremot var jga lite snål med belöning och ska se till att inte få så många misslyckanden innan jag får ett lyckat försök.
Bra utvärdering som jag verkligen tar till och ska arbeta på. Jag gillar att jag var snål med belöningar för jag upplevde att jag stod och matade honom med köttbullar och ibland är jag bra på att belöna bara för att han itne ska tröttna. Inte bra.
Foto: Christoffer Frances
Scott blir lätt fixerad vid "godishänder" så jag försöker att kasta... Se hur köttbullen är strax ovanför hans mun.
Sen gick vi vidare in på rutiner. Den praktiska övning skulle vara vad för rutiner vi har vid ingången på plan. Fot? eller i koppel?
Jag har alltid tänkt att jag ska ha ett motsvarande jaktfot in i koppel för att sen samla upp oss på startlinjen. Jag provade detta framför de andra och de tyckte att Scott var snabb på att fånga fokus så det var ett bra koncept för nu. Han gjorde en utmärkt linförighet och jag fick även möjlighet att visa läggande under gång där jag fick kommentaren att jag såg osäker ut men han visste precis. Så mer kaxighet!
Foto: Christoffer Frances
Sista övningen var att tänka ut hur jag skulle vilja utföra ett moment, sen gå ut och torrgå utan hund med rätt sinnesstämning och kroppshållning för att sen hämta hunden och utföra. Det var svårt men jag fick till ett riktigt snyggt ställande under gång och en inkallning som var ok. Lite för långsam för min smak men det ska vi jobba på.
Foto: Christoffer Frances

Kommentarer
Postat av: Anna & Juni

Verkligen en bra kurs! Lycka till på söndag! Förhoppningsvis hinner vi förbi och hejar :D

2011-02-16 @ 22:23:39
URL: http://www.annaronge.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0