Tävlingslydnadskurs

I tisdags kväll var vi på den första omgången av tävlingslydnad klass II med Scott. Vi är ju bara på klass I nivå men eftersom han mer eller mindre kan de momenten och har en heö del av momenten i klass II "klara" så tänkte jag att det blir passande.
Första gången kollade vi på allas belöningar. Scott är väldigt artig vilket gör att hans belöning aldrig blir helt optimal. Han säger alltid:
-om någon annan vill ha den så ska inte jag störa
Och sen lämnar han sin belöning för någon annan oavsett hur bra han var tidigare. Detta är troligtvis ett resultat av att Laszo är så snabb och dominant så han har nästan alltid hunnit före. Varför kämpa om man ändå alltid blir av med det? JAg är noga med att de alltid är åtskilda när jag tränar men det kan ju räcka med när de leker själva.
Nästa övning var bakdelskontroll/vänster svängar.
Övningen gick ut på att gå ett steg fram och sen "låsa" vänsterbenet och ta höger benet ett kliv till vänster framför hunden. Hunden ska låsa sin bog mot vänsterbenet i svängen och bara flytta runt rumpan med stillastående framben. Scott hade det här som en smäck. Han har en väldigt bra bakdelskontroll trots långa, vingliga ben.
Nästa övning var egentligen en freestyleövning. Hunden ska som ovan vända in baken när jag vänder min överkropp till vänster men jag flyttar inte fram höger benet utan bak och hunden svänger in bakdelen mellan mina ben. Det blir i slut endan som en salom fast backande. Denna övning märker jag redan nu att den har gett resultat i vänster svängarna i fotgëndet, trots att jag fortfarande inte har kopplat ihop den med fotgåendet.
Sen testade vi även att gå runt en stol (optimaliskt är en kvadratisk pelare) där hunden har det extremt tight mellan mig och stolen på vänster sidan. Sedan går vi i fot runt stolen och vid varje sväng ska hunden jobba runt med bakdelen. Scott klarade detta direkt.
Sista övningen var läggande. I tävlingslydnaden är läggande från ställandet eller rättare sagt gående i Klass I. Så vi övade övergångarna stå-ligg-stå. Scott gör läggande bra och faktiskt riktigt snabba men han är inte riktigt med på vad stå betyder men det är på väg. Scotts favorit position verkar vara sittande vilket gör det svårt i alla övergångar där jag försöker vänta in honom, då han gärna sätter sig snabbt. Här får klicker jobba sig varm.
Nästa tillfälle är på tisdag. Innan det är det en trixkurs på lördags som gäller för oss därav filmen i föregående inlägg. FIlmen gjordes i syfte att inspirera och motivera kursdeltagarna till på lördag. Jag ska inte börja göra gulliga filmer med massor av cirkuskonster, Vi ska behålla vår coolhet. :)
Jag kom ihåg när det var sommar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0