Trix och fix kurs!

I lördags 5 feb samlade sig ett gäng träning sugna för att gå kursen trix och fix som jag och Britta ansvarade för. Det var väldigt roligt och det var riktigt positiv respons efter. Listan på trix som vi talade om fyllde en hel A4 sida.
På tisdagen var vi på kurs igen, andra omgången. Denna gång var det apporten som stod i centrum. Vi fick först träna stadga utan apporten genom att få hunden att inse att det belönar sig att behålla sin position. Dvs oavsett vad jag (förare) gör så ska hunden behålla den givna positionen. Scott som är en smygare behöver träna mer på detta!
När jag senare la till apporten så är han lite snabb på att släppa utan kommando och det är det som stadge träningen ska motverka. stanna kvar tills jag säger något annat. Håll i apporten tills jag säger något annat. Träningen gav resultat och han blev bättre och bättre. Dock måste jga tänka på att i alla apportträning måste jag stå på sidan av honom.
Annars blandar han ihop det med can can stegs träningen som har skett en del på sistone. Han har i för sig sedan han var ett halv år roat sig med att lyfta ett framben när an har apporten i mun. Han gör det aldrig med dummyn men med träapporten så ska man nog göra vacker tass samtidigt. Undra vad han fått den idén ifrån?
Vidare i apportträningen så skulle hundarna bära apporten och samtidigt klara av en freestylekonst. Inga problem för Scott som kunde göra både sitt vackert, gå slalom, backa, sitt ligg stå med apporten stadigt i munnen. Gullhund!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0