En riktig hundhelg

I fredags efter jobbet åkte jag till Lidingö och hämtade Scott, Doris, Tini och Lollo. Världens bästa sällskap en fredag kväll
doris

Sedan på lördag morgon begav vi oss alla till Wij för lite träning. Mamma är bortrest vilket innebar att jag körde med Scott för första gången på länge.
Det gick väldigt bra. Vi började med sök med vilt. Scott var väldigt duktig och effektiv. Han sökte av bra och spårade inte vilket är positivt. Han plockade in flera fåglar och en kanin. när jag märkte att aktivitetsnivån dalade lite efter några fåglar så valde jag att belöna honom och avbryta. Positivt var att vid belöningen var inte favoritbollen eller godis det bästa utan ett skräpvilt som han fick leka med! Han valde vilt för allt annat.
Som andra övning skulle vi gå fot bakom Jörgen som ibland stannade upp och sköt och sedan slängde dummys. Ibland fick hundarna hämta ibland vi. Scott har en jätte bra stadga och skötte alla uppgifter bra. Han är lite låg i fotgåendet men jag försökte det mesta vilket ledde till att jag kunde utsesluta vissa metoder och lyfta andra. Mest effektivt var att ha skinka i höger handen och gå och belöna honom lite då och då när han hade rätt position och sinnesstämning. Det gav reslutat! Trots att han hade fokus på mig och godiset så lycades han hinna markera och finna alla dummys som jag skickade honom på.
Vid ett tillfälle hade jag kunna vara bättre när det var kaninbollar som redan var utplacerade så han såg dem inte. Han sökte en stund och hittade dem sen. Jag unde dirigerat lite.
Tredje övningen var att vi alla gick på linjen. Scott uppförde sig galant! Jätte duktig i fotgåendet och rätt sinnestämning hela övningen. I slutet var han så slut så han la sig ner så fort han fick möjlighet. Resten av kvällen sov han gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0